”Skräck” kan översättas med engelskans ”horror” och har syftet att skrämma läsaren/tittaren. Här är snarast tanken att väcka känslor av avsmak. Gotik böristället översättas med engelskans ”terror” och skildrar hur människan beter sig i skrämmande situationer. Dessa berättelser är av mer psykologisk karaktär. Skräckromantik kan ses som ett samlingsnamn för flera strömningar, bland annat gotik. I Sverige översätter vi alla dessa strömningar för ”skräck” eller ”skräckromantik”. (www.svb.se/?menu=003,006&id_=7877)

Skräckberättelser torde ha funnits lika länge som människan men i modern tappning anses det sena 1700-talets gotiska roman som startpunkt för den övernaturliga skräckberättelsen. Den första gotiska berättelsen anses vara Borgen i Otranto av Horace Walpole från 1764. (www.ne.se/school/lang/skr&ckC3&A4cklitteratur).  Två kända gotiska romaner som lever kvar idag är Mary Woolstonecraft Shelleys Frankensteins monster (1818) och Emelie Brontës Svindlande höjder (1847). (http://sv.wikipedia.org/wiki/Gotisk_roman) När Walpole åter gav ut Borgen i Otranto 1765 gav han den undertiteln ”A Gothic Story”. Han startade den skräckromantiska traditionen och flera strömningar tillkom ur den engelska gotiken. (www.insidan.su.se/prenumerera.print.php?ID=544)

The Castle of Otranto A Gothic Story

The Castle of Otranto - A Gothic Story

I den gotiska berättelsen, liksom den skräckromantiska, är melankolin en lika viktig känsla som rädslan. I skräckgenren är ju, som tidigare nämnts, syftet att skrämma läsaren eller tittaren. Läsaren av ett skräckromantiskt verk behöver alltså inte bli rädd. (www.insidan.su.se/prenumerera.print.php?ID=544)

Den gotiska romanen vill väcka starka känslor och kan ofta uppfattas som stereotyp vad gäller ploten: ett gammalt slott, en demonisk slottsägare och en ung kvinna. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Gotisk_roman) Temat känns igen bland annat från systrarna Brontës böcker Svindlande höjder, Jane Eyre men också från Dracula, Fantomen på Operan och många andra. Genren tillförs även en sexuell dimension. De unga kvinnorna är givetvis hotade i de gamla slottens vindlande gångar. (www.ne.se/school/lang/skr&ckC3&A4cklitteratur)

Edgar Allan Poe

Edgar Allan Poe

ETA Hoffman och Edgar Allan Poe är viktiga namn inom genren som också förnyar och utvecklar genren i en mer modern känsla och form som vi förknippar med skräck. I Sverige bör vår Selma Lagerlöf nämnas som en av våra mest kända inom genren. (www.ne.se/school/lang/skr&ckC3&A4cklitteratur)

Genom tidskriften Weird Tales, som började ges ut 1923, förfinades genren. Här skrev bland annat HP Lovecraft och Ray Bradbury. (www.ne.se/school/lang/skr&ckC3&A4cklitteratur) Lovecraft är ett viktigt namn för genrens utveckling.

Weird Tales

Weird Tales

Den moderna skräcken kommer ur gotiken men begreppet slår igenom i samband med två för genren mycket viktiga filmer från 1931: Dracula och Frankenstein. (www.insidan.su.se/prenumerera.print.php?ID=544) Andra filmer som är viktiga för genrens utveckling är Rosemarys’ Baby (1967) och Exorcisten (1971). (www.ne.se/school/lang/skr&ckC3&A4cklitteratur)

Framstående moderna skräckförfattare är Stephen King, Dean R Koontz, Ann Rice och Clive Barker. Flera förgreningar har skett inom genren som idag består av många olika grupper. Redan sedan Poes berättelser har genren också starkt kommit att påverka detektiv och thillergenren. (www.ne.se/school/lang/skr&ckC3&A4cklitteratur)

I Sverige har vi få kända författare inom genren men John Ajvide Lindkvist är en banbrytare inom svensk litteratur och i dagarna släpptes Johannes källströms debut Mörkersikt, annorlunda sagor om kaos så kanske är detta något som håller på att ändras.

Lämna en kommentar